Garantie, tarieven en service
Serviceverzoek binnen de garantie
Luca Sanitair heeft producten van diverse merken, die elk een andere garantietermijn hanteren (zie artikel 3, garantievoorwaarden). Bij een rechtsgeldige aanspraak op garantie is het vervangen van gebreken in het algemeen kosteloos.
Serviceverzoek buiten de garantie
Voor een serviceverzoek van producten buiten de garantieperiode worden de eventuele materiaalkosten doorberekend. Een verzoek valt buiten de garantieperiode wanneer een gebrek buiten de garantietermijn valt of wanneer geen rechtsgeldige aanspraak op de garantie kan worden gemaakt overeenkomstig artikel 4 van de garantievoorwaarden.
Garantievoorwaarden
1. Definities
Productfout: de door Luca Sanitair en/of diens toeleveranciers vastgestelde defecten aan de producten.
Luca Sanitair: sanitair groothandel die staat ingeschreven onder nummer 28101564 bij de Kamer van Koophandel te Den Haag.
Producten: alle producten van Luca Sanitair die in Nederland en België verkocht worden.
Website: www.lucasanitair.nl
2. Toepasselijkheid
Luca Sanitair geeft garantie op producten overeenkomstig deze garantievoorwaarden. Op de dienstverlening verricht door Luca Sanitair onder deze garantievoorwaarden zijn de servicevoorwaarden van toepassing die hier geraadpleegd kunnen worden.
3. Garantietermijn
Luca Sanitair heeft producten van diverse merken, die elk een andere garantietermijn hanteren (zie overzicht hieronder). Na levering van onderdelen of een reparatie bij een productfout wordt de garantietermijn niet verlengd. De garantietermijn voor oppervlakteschades geldt tot 8 dagen na levering, hierna vervalt de garantie. De garantie vervalt tevens na installatie van het beschadigde product.
Garantietermijnen per merk
Luca Programma – 5 jaar garantie, 2 jaar garantie op binnenwerken van kranen
GB Group – 3 jaar garantie
Bongio – 5 jaar garantie, 2 jaar garantie op binnenwerken van kranen
Capanolli – 1 jaar
DAS radiatioren – 5 jaar garantie*
Globo – 2 jaar garantie
Lagoo - 5 jaar (bij productregistratie op Lagoo.nl wordt dit verlengd naar 7 jaar)
Cobrillo - 2 jaar garantie
*De garantie voor DAS radiatoren omvat enkel de levering van een nieuwe radiator of nieuwe onderdelen voor de radiator. De garantie omvat geen vergoeding voor voorrij- en vervangingskosten. Luca Sanitair heeft de keuze tussen het vervangen of het herstellen van de radiator of defecte onderdelen. Bij wijzigingen aangebracht aan het model heeft Luca Sanitair het recht gelijkwaardige, maar niet identieke onderdelen of toestellen te leveren.
4. Garantieregeling
Alle gebreken aan producten die aantoonbaar op een productfout terug te voeren zijn en zijn ontstaan binnen de in artikel 3 genoemde garantietermijn, worden door Luca Sanitair kosteloos hersteld met inachtneming van de onderstaande voorwaarden, mits de gebreken na constatering ervan bij Luca Sanitair worden gemeld.
4.1 Het herstel van gebreken geschiedt zodanig, dat defecte onderdelen ter beoordeling van Luca Sanitair worden gerepareerd of door nieuwe onderdelen worden vervangen. Indien herstel of vervanging niet mogelijk is, zal Luca Sanitair de daadwerkelijk betaalde vergoeding voor het product restitueren.
4.2 Indien een gebrek door Luca Sanitair niet binnen een redelijke termijn kan worden opgelost of herstel onredelijk wordt vertraagd, zal Luca Sanitair, op verzoek, gratis de benodigde vervangende onderdelen leveren. Indien het product niet (meer) leverbaar is, wordt deze vervangen door een artikel van zelfde waarde. Bij levering van een vervangend product behoudt Luca Sanitair zich het recht voor een redelijke gebruiksvergoeding in rekening te brengen voor het tot dan toe genoten gebruik.
4.3 Wanneer een geldige aanspraak op de garantie wordt gemaakt, worden door Luca Sanitair in het eerste jaar na verkoop van het product geen kosten in rekening gebracht.
Na dit eerste jaar worden tot het einde van de garantieperiode alleen voorrijkosten in rekening gebracht.
4.4 Er kan geen aanspraak worden gemaakt op garantie:
• Indien het product niet correct is geïnstalleerd, onderhouden of gerepareerd;
• Indien het defect is veroorzaakt door incorrecte bediening of incorrect gebruik van het product;
• Indien er sprake is van vervuiling ontstaan door vervuilde waterleidingen (bijv. verstopping door bouwgruis);
• Indien het defect is ontstaan doordat er geen of verkeerd onderhoud is uitgevoerd;
• Indien er andere reserveonderdelen dan die van de fabrikant worden gebruikt tijdens reparaties of onderhoud van het product;
• Indien het defect is veroorzaakt door transport of installatie van het product;
• Indien het oppervlak is bekrast;
• Indien het product een (ex)showroommodel, veilingaankoop o.i.d. betreft;
• Indien verbruiksgoederen (zoals filters, filterpatronen, beluchters of batterijen) of materialen die aan slijtage onderhevig zijn (zoals afdichtingen of slangen), leeg, beschadigd of niet gemonteerd zijn;
• Indien het defect is veroorzaakt doordat kwetsbare onderdelen (zoals glas of lampen) zijn gebroken;
• Indien het defect ontstaat door agressieve invloeden van buitenaf (zoals chemicaliën, reinigingsmiddelen of inwerking van zonlicht), of indien het defect is veroorzaakt door specifieke invloeden van buitenaf (bijv. een te hoge of lage druk in de waterleiding of te veel/te weinig spanning op de elektrische aansluiting);
• Indien het defect is veroorzaakt doordat de eindgebruiker of derden zich schuldig hebben gemaakt aan het opzettelijk toebrengen van schade of wanneer er sprake is van grove nalatigheid;
• Indien het product niet correct is geïnstalleerd door een erkend installateur en niet is behandeld volgens de gebruiksvoorschriften van de fabrikant.
4.5 De gedemonteerde en defecte onderdelen/producten moeten onder begeleidend schrijven franco worden teruggezonden aan Luca Sanitair, naar het adres zoals vermeld op de website. Tenzij Luca Sanitair anders vermeld in zijn berichtgeving.
4.6 Vervangende onderdelen worden eigendom van Luca Sanitair.
5. Aanspraak op garantie
Om aanspraak te maken op de garantie moet de originele afleverbon/factuur, met daarop duidelijk leesbaar de aankoopdatum, ordernummer en artikelnummer, van het betreffende product aan Luca Sanitair worden getoond. De in artikel 3 genoemde garantietermijn wordt bij nalevering van onderdelen of een reparatie bij een productfout binnen de garantietermijn niet verlengd.
Servicevoorwaarden
1. Definities
Garantievoorwaarden: de garantievoorwaarden van Luca Sanitair die hier geraadpleegd kunnen worden.
Luca Sanitair: sanitair groothandel die staat ingeschreven onder nummer 28101564 bij de Kamer van Koophandel te Den Haag.
Producten: alle producten van Luca Sanitair die in Nederland en België verkocht worden.
Voorwaarden: deze servicevoorwaarden.
Website: www.lucasanitair.nl
Opdrachtgever: de Luca dealer die een serviceverzoek bij Luca Sanitair aanvraagt.
2. Toepasselijkheid
Deze voorwaarden zijn van toepassing op onder de garantievoorwaarden of buiten de garantie uitgevoerde reparaties.
3. Aanvraag
Een serviceverzoek kan aangevraagd worden via het serviceformulier op de website.
4. Serviceverzoek
Luca Sanitair heeft een digitaal serviceformulier ontwikkeld waarmee dealers gemakkelijk een verzoek tot service kunnen indienen. Om een serviceverzoek naar tevredenheid te kunnen afwikkelen is het van belang dat het formulier volledig en correct is ingevuld. Afhankelijk van de ingevulde gegevens verwerken wij een verzoek middels een telefonisch of schriftelijk advies of het toesturen van een onderdeel.
5. Onderzoek
Luca Sanitair zal het ingediende serviceverzoek beoordelen en, indien nodig, onderzoek verrichten om de oorzaak van de storing of het gebrek vast te stellen en te bepalen of het defect onder de garantie valt. We controleren ook of het product volgens de gebruiksvoorschriften van de fabrikant is geïnstalleerd en gebruikt. Afhankelijk van de bevindingen wordt het verzoek opgevolgd met een telefonisch of schriftelijk advies, het toesturen van een onderdeel, of het inzetten van een technisch specialist. Als het product niet volgens de installatie- of gebruiksvoorschriften is geïnstalleerd of gebruikt, blijft de opdrachtgever verantwoordelijk voor de reparatie- werkzaamheden en kunnen kosten in rekening worden gebracht.